На початку березня Президент Володимир Зеленський підписав закон про перехід на електронні трудові книжки. Дані про страховий стаж українців після 2004 року у електронних реєстрах вже є, тепер потрібно оцифрувати старіші записи. Як це відбуватиметься і що зміниться для українців.
Від паперових книжок планують відмовитися не відразу. Закон передбачає п'ятирічний перехідний період. Упродовж цього часу можна використовувати і паперову, і електронну трудову. Як і раніше, облік даних вестиме Пенсійний фонд, який відповідає за накопичення, зберігання та обробку інформації про страховий стаж працівників для отримання пенсій. На сайті фонду на кожну застраховану особу буде заведена персональна електронна картка, яка міститиме загальний страховий стаж, зокрема, набутий до 2004 року. Ці відомості будуть вноситися до реєстру на підставі трудової книжки або окремих документів, які підтверджують стаж роботи.
Перенести інформацію з паперової трудової книжки до цифрової можна буде як самостійно, так і з допомогою роботодавця. Це можна зробити через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду, додавши скановані копії трудової книжки. Згідно з вимогам, скан-копії мають бути кольоровими, чіткими та відображати всі реквізити документа. Заповнені сторінки мають бути у хронологічному порядку, формат зображення .jpg або .pdf, розмір кожного файлу не більше одного мегабайта. Щоб скористатись сервісом, обов’язково треба мати електронний підпис або печатку, а для роботодавця також згоду працівника на обробку персональних даних.
Після перенесення відомостей до електронного реєстру роботодавець буде зобов'язаний видати оригінал паперової трудової книжки працівнику. Водночас, згідно з законом, на вимогу працівника роботодавець буде зобов’язаний продовжувати паралельно із електронним обліком вести трудову в паперовій формі.
Підстав хвилюватися через перехід на електронні трудові книжки немає: У молоді зараз немає паперового паспорту, у людей немає паперової книжки з рухом коштів на своєму рахунку в банку, які були колись, тепер не буде й паперової трудової книжки. Це не страшно, адже дані зберігаються в захищених реєстрах, і їх хоч щодня людина може перевіряти й контролювати».
Чи не найважливішою перевагою електронних трудових книжок експерти називають усунення людського фактору і більший контроль. Адже часто бувало, що у паперову книжку кадровик записує людині, що вона працює, а внески роботодавець не сплачує і людина залишаться без пенсії.
Закон набуде чинності через три місяці з дня опублікування, а саме 10 червня. В українців буде ще чимало часу, щоб розібратися зі всіма нюансами переходу на цифру. Загалом же експерти погоджуються, що переживати через відмову від паперової книжки не слід, адже це послідовна вимога часу.