Другий рік, як у Тростянці Сумської області реалізується урядовий проєкт з системної відбудови постраждалої від агресії рф інфраструктури. Про зроблене в 2023-му і про перспективи відновлення у нинішньому році кореспондентові місцевої газети "Тиждень" Павлу Зленку розповів начальник відділу проектів відновлення соціальної інфраструктури Служби відновлення інфраструктури в Сумській області Сергій Красніков (справа).
- Навряд чи хто у Тростянці міг мріяти, що в один рік у місті, яке зазнало жахливих руйнувань, почнеться така масштабна відбудова, свідками якої ми є сьогодні – дорога, лікарня, вокзали, площа, дві житлові п`ятиповерхівки.
- Так, масштабний будівельний експеримент. Цікаво, що був він ініційований Президентом України саме після відвідування у березні 2023 року вашого міста Тростянець. Через місяць Кабінет міністрів на засіданні 25 квітня затвердив постанову, якою визначив п’ять населених пунктів, які зазнали великих руйнувань у ході повномасштабної війни росії проти України, і де в межах експериментального проєкту відновлення проходитиме комплексно й за новими принципами. Тростянець увійшов у цю шістку. Завдання поставлене так, щоб зруйновані інфраструктурні об`єкти відбудувати та перетворити на показові та сучасні.
- Першим об`єктом, який почали відновлювати, стала автомагістраль. Це було влітку минулого року.
- Тростянець у лютому 2022 року був окупований ворогом. За місяць поневолення місто зазнало значних руйнувань. В тому числі і на центральній автодорозі. Тепер, в рамках урядового проекту, ремонт дороги отримав друге дихання.
Роботи розпочалися у 2023 році. Нами були проведені торги. Визначені підрядники. Термін завершення капремонту дороги – червень 2024 року.
- Фінансування на відновлення дороги відбувається двома окремими траншами – 185 і 40 млн. грн. Чому так?
- Аби пришвидшити роботи. Весь ремонт дороги розділений на два окремі об`єкти. Один – від шляхопроводу через залізницю і до кінця «Європейського ринку», що в центрі міста. Ці роботи виконує одеська компанія ТОВ «Автомагістраль. Південь». Інша ділянка – як продовження – від останнього павільйону ринка і до Охтирської гори, що на виїзді з міста. Цю роботу виконуватиме підрядна організація з Вінниці ТОВ «Еталонбуд». Буде відновлена центральна дорога, яка йде через весь центр міста.
- Від початку капремону автодороги в коментарях мешканців громади, особливо в соцмережах, мусувалося питання доцільності виконання деяких робіт. Наприклад, чи варто сьогодні витрачати кошти на велодоріжку?
- Автодорога, що ремонтується, це магістраль національного значення. І до таких доріг є особливі вимоги. В тому числі і по наявності велодоріжок в межах населених пунктів. Ми не можемо виконувати роботи, які порушують чинні нормативи. Тому під час проектування та самого будівництва чи капремонту доріг обов`язковим є спорудження велодоріжки. Це вимога сучасних норм, це євростандарт, це норма забезпечення безпеки дорожнього руху. В проектній документації чітко прописуються розміри таких велодоріжок, похили, незалежність від проїжджої частини. Крім того, це ще й елемент розділення шляхів, доступності маломобільних груп, забезпечення мінімальної дотичності з автотрасою. Я розумію, що коли в країні війна, то велодоріжка не така й доречна. Але тоді стоїть під питанням саме будівництво – ми не пройдемо ні експертиз, ні отримаємо дозволи. Все це взаємопов`язане.
- Відбудова лікарні і двох багатоповерхових житлових будинків розпочалися майже одночасно.
- Відбудова цих об`єктів об`єднана однією постановою Кабміну і фінансуються роботи з одного фонду - ліквідації наслідків збройної агресії. Визначені підрядники, які роботи виконують з минулого року. Наприклад, на Благовіщенській, 53 вже змонтовані металопластикові конструкції, встановлені всі нові вікна та балконні металопластикові блоки. Наразі будівельники займаються електромонтажними роботами та встановленням міжкімнатних перегородок. Далі - монтаж комунікацій водопостачання та каналізації з підведенням мереж до квартир та внутрішні штукатурні роботи. За графіком ремонтуються і інші об`єкти. Всі будівельно-монтажні роботи мають бути завершені у серпні цього року.
- Якщо говорити за житлові будинки, то це не тільки дахи, стіни, підвали, які треба відбудувати. Це ще й дев`яносто власників квартир. Це люди, які будуть далі жити в своїх оселях. Як ведеться комунікація з ними?
- Так, на Благовіщенській, 53 у нас 60 власників квартир, а на Нескучанській, 9 – тридцять. Звичайно, у кожного будинку, кожної квартири різні пошкодження. Якщо по Благовіщенській будинок повністю згорів, то там відновлюються однаково всі квартири і будинкові комунікації. А ось по Нескучанській, згідно проектної документації, ремонти по кожній квартирі різняться – десь руйнувань більше, десь менше. Є квартири, де ми демонтуємо повністю конструкції, бо вони не підлягають відновленню, є такі, де ремонтуються тільки стіни чи перекриття. Тому, тут у нас не просто спілкування з власниками квартир, ми з ними постійно комунікуємо, радимось, а в деяких випадках навіть виявляємо проблеми і прогалини, про які ні ми, ні проектанти раніше не знали, які не враховані, але якими потрібно займатися.
- Можемо назвати одну з таких прогалин. По Благовіенській, 53 не було враховано прочистку вентиляційних каналів. І це проблема кожної квартири.
- Такі ситуації є. Ми їх розглядаємо. І хоча з одного боку, ми як замовники, не можемо допустити витрачання коштів на роботи, які не передбачені проектом. Але з іншого ми розуміємо, що ці роботи виконувати потрібно. Тому механізми усунення неврахованих проблем існують. І ми цим користуємось.
- Можете детально розповісти, як саме це відбувається?
- Всі звернення щодо виявлених додаткових проблем ми направляємо до проектантів, які розробляли проектно-кошторисну документацію. Вони у свою чергу надають проектні рішення з розрахунком вартості додаткових робіт. Якщо це можливо використати за рахунок ризиків, які передбачені проектною документацією, ми намагаємося це включити в ризики. Якщо це кошти більш значні, що перевищують визначені ліміти, тоді розглядається питання додаткових робіт після корегування проектної документації. Всі ці витрати проходять погодження з проектною організацією, нами, як замовником, з балансоутримувачем, як наприклад міською радою. І потім вноситься корегування в проектну документацію, на підставі чого ці кошти повертаються підряднику.
Загалом, ситуації з виявлення неврахованих проектом робіт можуть виникати на будь-якому етапі відновлення об`єкта. Це не нове будівництво, а відновлення об`єкту, який зазнав серйозних руйнувань. Наприклад, по тій же Благовіщенській, 53 за проектом потрібно було замінити біля тридцяти плит перекриття. Коли ж підрядники приступили до цієї роботи, то по факту виявили пошкодженими майже п`ятдесят плит. Ми їх всі відновити, хоча це зайняло немало додаткового часу і матеріальних ресурсів. Адже треба було виконати армування, заливку пошкоджених місць бетоном та інше.
- Тут мова навіть не стільки про гроші, скільки про безпеку людей, які після ремонту будуть жити в цих квартирах?
- Так, саме про безпеку і доцільність самого ремонту. Зрозуміло, що додаткові роботи підвищують вартість робіт. Але ми розуміємо, що залишаючи якесь питання з капітального ремонту невирішеним, навіть коли здамо об`єкт в експлуатацію з певними недопрацюваннями, то потім виявиться, що якісь конструкції потребують підсилення чи демонтажу, то люди не зможуть там жити. І весь виконаний ремонт, всі витрачені кошти виявляться недоцільними.
- Привокзальна площа і вокзали – здається, тут роботи навіть не починалися?
- Це не так. Хоча, деякі труднощі нам довелося подолати. Наприклад, довелося повторно проходити корегування проектної документації. Були проблеми з визначенням підрядників. Але на загальному графіку ремонтних робіт по площі це не позначилось. В листопаді минулого року ми провели торги і визначили підрядників. Розпочаті підготовчі роботи – облаштовуються будівельні майданчики, починаються демонтажні роботи, погоджуються дозволи на початок будівельних робіт та доробляється робоча документація. В березні-квітні ми плануємо отримати експертизи, згідно яких ми зможемо оголосити закупівлю на проведення робіт, які плануємо розпочати повесні з настанням сприятливої погоди. Передбачене не тільки відновлення вокзалу, а й виконання багатьох інших робіт - зведення зовнішніх електромереж, будівництво нових водо- каналізаційних, теплових мереж, заміна електропостачання. Навіть побудується резервна трансформаторна підстанція, яка за необхідністю забезпечить вокзал і об`єкти на площі потужністю, яка використовується в звичайному режимі. Відновлення площі триватиме орієнтовно до кінця листопада 2024 року.
- Концепцією передбачено об`єднання залізничного і автобусного вокзалів в одній будівлі. Розкажіть про це детальніше.
- Так, стару будівлю автостанції відновити неможливо, вона вся зруйнована внаслідок обстрілів та пожеж. Тому та будівля підлягає повному демонтажу. Але саму автостанцію перенесуть в будівлю залізничного вокзалу. Там будуть окремо розташовані білетні каси на потяги і автобуси, а спільним буде зал очікувань. Автобусні платформи також наблизять до будівлі залізничного вокзалу, збудувавши їх поруч. Зроблено це буде для зручності людей, в тому числі і для забезпечення доступності маломобільних груп населення. Тож, вийшов з вагона потяга, зайшов до вокзалу, купив квиток, вийшов із залу на автобусну платформу - і поїхав далі у потрібному напрямку. Тим більше, що дорога через Тростянець - це автомагістраль національного значення Н-12, по якій можна їхати до Сум, Харкова, Полтави і далі.
- Якою є загальна концепція розташування на площі відновлених об`єктів і транспортної розв`язки?
- Основна ідея полягає в тому, що на місцях зруйнованих будівель буде проходити дорога, а будівлі зміщуються ближче до середини площі. Під`їзди до бізнесових будівель і місць загального користування, зокрема автобусних платформ, будуть розділені, проходитимуть за межами площі і не перетинатимуться між собою. Тобто, це не буде кільцева дорога, як було раніше, а кожен під`їзд буде тупиковим і незалежним.
- Чи планується на площі встановлення меморіальної споруди, яка б увічнювала героїку і міста, і цієї площі, де велися жорстокі кровопролитні бої, де росіяни катували і убили немало мирних людей?
- Так, це питання проговорюється. З самого початку в передпроекті було визначене потенційне місце встановлення такого меморіалу. Конструкція меморіалу теж розроблена. Зараз вирішується питання з фінансуванням, і з конструктивними можливостями. Тобто, встановлення меморіалу може бути складовою даного проекту, або ж це буде окремим проектом, але на перспективу.
- На площі були розташовані капітальні споруди, це власність понад двадцяти суб`єктів підприємницької діяльності. Держава пообіцяла відновити зруйновані будівлі. Діалог з цими власниками ведеться? Їхні інтереси враховуються?
- З власниками цих будівель ми неодноразово зустрічалися. І Тростянецька міська рада вивчала їхню думку і до розроблення проектної документації, і на стадії початку будівельно-монтажних робіт. За їхньої згоди всі вони передали нам функції замовників робіт. Тобто, контакт є і діалог не припиняється. Кожна їхня пропозиція вивчається, аналізується, шукаємо компроміси чи даємо обгрунтовані відповіді.
- На початковому етапі публічних обговорень відновлення площі, підприємців ставили перед фактом, що їхні будівлі будуть відновлені, але комунікації підведуть «до дверей», які далі всередину підприємці будуть заводити самостійно і за власний рахунок.
- Всі будівлі, в тому числі і для бізнесу, будуть капітальними, за розмірами, які будівлі мали до руйнування. Причому, вже не йдеться ні про яке підведення комунікацій «до дверей». Всі комунікації будуть заведені в будівлі, будівельники самі виконають розведення по приміщенням, причому враховуючи побажання самих підприємців. Всі ці моменти в новому проекті вже враховані.
- Як ви контролюєте якість виконання робіт?
- По всім обєктам, за якими ми оголошуємо державні закупівлі і проводимо роботи, встановлюються відповідальні особи з технічного нагляду. В структурі Служби відновлення діє відділ технічного контролю і якості, є спеціалісти, які мають досвід, кваліфікацію, в тому числі по цивільному та промисловому будівництву. Тому частково за контролем за якістю виконаних робіт залучені наші спеціалісти. На складних обєктах, таких, наприклад, як залізничний вокзал і в майбутньому привокзальна площа, ми додатково оголошуємо державну закупівлю на незалежний технічний нагляд. Це спеціалізовані організації, які надають такі послуги, і вони здійснюють контроль за виконанням робіт згідно проектної документації. Ми прописуємо умови договору, є зобов’язання, є відповідальність виконавців, і вони згідно договору надають нам ці послуги.
- Чи відслідковуються корупційні ризики?
- У нас є працівники з контролю за корупцією. Від нашого головного розпорядника – Агентства відновлення, існує постійний контроль. Ми завжди проводимо відкриті закупівлі, в яких беруть участь всі зацікавлені сторони. Відтак, це не прямі договори з конкретними виконавцями, а нормальні конкурентні ринкові умови.
- За ідеєю уряду в проекті головним має бути комплексна відбудова. Давайте це покажемо на прикладі якогось об’єкту?
- Держава не просто відбудовує. Держава реалізує програму «Відбудувати краще ніж було». Будь-який об’єкт, який ми відновлюємо, відповідає сучасним вимогам. Тобто, замість точкової відбудови окремих зруйнованих споруд, проводиться повна трансформація за новим плануванням, яке враховує сучасні світові тенденції в тому числі і в архітектурі. Це стосується і заміни комунікацій на сучасний матеріал, це і енергозбереження, комплексне утеплення не тільки стін, а й горищ, цоколів, встановлення лічильників, доступність маломобільних груп населення, це і захист населення, тобто в будинках передбачені найпростіші укриття з необхідними комунікаціями. Тобто, за всіма напрямками відбувається саме комплексна відбудова.
- Минулий рік багатьох здивував масштабністю відновлення. Процес триває!
- Загалом цікавих ідей у відбудові Тростянця немало. Навіть з викликами, які є, ми повинні йти вперед, ставити нові і нові завдання, аби зрештою довести всій країні, що попри все Україна відбудовується.
Нагадаємо, що реалізація проекту запланована протягом 2023-2025 років. Фінансування здійснюватиметься здебільшого за рахунок коштів Фонду ліквідації наслідків збройної агресії, а головним їх розпорядником є Агентство відновлення, яке разом із Мінінфраструктури координує весь проект.
вебсайт/обліковий запис створений та обслуговується за фінансової підтримки Європейського Союзу. Його зміст є виключною відповідальністю Редакція газети “Новини Тростянеччини Тиждень” і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу