Пальне дешевшає: що буде далі з цінами на бензин та дизпаливо?


Ціни на пальне в Україні поступово знижуються вже третій місяць. Якщо у грудні минулого року, за даними консалтингової групи А–95, середня вартість літру 95-го бензину коштувала понад 52 грн, то нині середній цінник на стеллах АЗС становить трохи більше 47 грн. Подешевшали й інші види пального: літр дизпалива із 55 гривень здешевшав до майже 48. А найбільше впав у ціні автомобільний газ: із майже 30 гривень до 22 гривень за літр. 


Водночас, споживання та, відповідно, попит на бензин та дизпаливо найближчими тижнями очікувано зросте: в країні стартує вже друга воєнна посівна кампанія. Що спричинило здешевшання бензину та дизелю та чи подорожчають вони найближчим часом — розбирались у Центрі громадського моніторингу та контролю. 


Чому бензин дешевшає?


Вартість пального в Україні протягом останнього року напряму прив'язана до цін у Європі. До повномасштабної війни 70% всіх обсягів бензину до України завозили з білоруських НПЗ, від 24 лютого 2022 постачання припинилось. Нині більшість пального до України потрапляє з Європи.

Протягом останніх місяців, на фоні світового падіння цін на нафту, у світі стрімко знижується і вартість пального. Що неодмінно відображається і на цінах на українських АЗС. 


Допомогли знизити ціни і самі українські постачальники пального. На думку директора консалтингової групи А-95 Сергія Куюна, саме ефективність роботи трейдерів та перенасичення ринку пальним дозволили пережити кризові періоди без дефіциту.

“Ми дуже гарно підготувалися до антиросійських санкцій, які були введені з 5 лютого у Європі, введено ембарго на імпорт російських нафтопродуктів, відповідно, уряд ще наприкінці жовтня звернувся до трейдерів із закликом формувати запаси, щоб мінімізувати перебої або якісь кризові явища. В результаті, ми маємо гарні запаси. За січень–лютий на ринку було пального більше, ніж у довоєнні місяці 2022 року", — повідомив Куюн в ефірі національного телемарафону.

Крім потужних запасів пального, зберігати бензинову стабільність допомагає і диверсифікація імпорту. Приміром, у лютому цього року вперше в історії Україна домовилась про імпорт дизпалива з США. Виробником нафтопродуктів є Marathon Petroleum Company. Поставки йдуть не напряму до України: спочатку танкери з дизпаливом прямують до портів у Гамбурзі, а слідом – до терміналів у Польщі.

Загалом, українському паливному ринку вдалось успішно пережити усі виклики воєнного часу: обстріли нафтобаз та НПЗ, дефіцит пального, та різкий “генераторний” стрибок попиту на бензин та дизпаливо внаслідок блекаутів. 

Що буде з цінами найближчим часом? 

Експерти, зокрема й гравці ринку, прогнозують і подальше зниження вартості пального. Запасів нині стільки, що й посівна, яка традиційно спричиняє більший попит та зростання цін на бензин та дизпаливо – цього року такого ефекту може і не викликати. 

«Маємо тримати ринок палива постійно «залитим». Ми маємо ще додатково його диверсифікувати наскільки це можливо і створювати ще запаси», – зауважив він під час дискусії у Медіацентрі Україна – Укрінформ. Крім того, Сергій Куюн наголосив, що сьогодні потрібно думати над поновленням внутрішнього виробництва. Адже це, за його словами, зменшить попит на імпорт та, як бонус, створить нові робочі місця.
Комментариев: 0
Добавить комментарий